۱۳۸۹ دی ۲۵, شنبه

آرامش خلاق



                                               آدمي زاده شده است كه زندگي كند،

                                                        نه اينكه خود را براي زندگي كردن آماده نمايد .


در جامعه ما معمول در اين است كه تا مشكل و معضل در هر زمينه اي كه باشد به حد بحراني نرسد، به آن توجه نمي شود و با پشت گوش انداختن آن و دادن شعارهايي نظير ( خودش درست مي شود ) ، ( حالا خدا بزرگ است ) و مانند اينها ، آنقدر به اين مشكلات رسيدگي نمي شود تا اينكه ناگهان چشم باز مي كنيم و خود را غرق در آنها مي بينيم و آنگاه مي پرسيم: حالا چه كار كنيم ؟ در حاليكه بايد زماني كه اوضاع زندگي مطلوب است مهارتها و ظرفيتهاي خود را چنان بالا ببريم كه در برخورد با اوضاع نامطلوب بهترين عكس العمل را جهت پاسخ دهي به مسئله داشته باشيم .
اين روزها ، اگر دقت كنيد اكثر افراد عادت كرده اند كه هر گونه دليلي براي خوشحالي و سر زندگي را در خارج از خود جستجو كنند ، در ضمن اكثر ما ( زندگي نمي كنيم ) بلكه تنها زندگي را به نحوي سپري مي كنيم و منتظر آن هستيم تا اتفاقي بيافتد تا بعد از آن شروع به زندگي كردن نماييم .
يك از علل اصلي اين موضوع ، نحوه نگرش ما به زندگي و علت ديگر ، تنش و استرس هاي فراواني است كه در زندگي روزمره با آنها مواجه هستيم و به تدريج بدون آنكه متوجه باشيم ما را تبديل به موجودي دلزده – خسته – بي حوصله – افسرده و مضطرب مي كند .
ما بايد روش هاي آرامش بخش را ياد بگيريم ، روشهايي كه با استفاده از آنها به احياء و باز سازي توان و انرژي ذهني – جسمي خود مي پردازيم .
آرامش سبب مي شود كه بتوانيم به منابعي كه در عمق وجودمان قرار دارد دست يابيم در اين حال چيزهايي را كشف خواهيم كرد كه تا به حال از وجودشان غافل بوده ايم .
آرامش سبب ايجاد واكنش هاي خاص ( پاسخ آرميدگي ) مي شود ، كه در طي آن كاهش و تعديل تمامي شاخص هاي استرس مثل فشار خون بالا – ضربان قلب – ريتم تنفس نا منظم و ميزان تعريق غير طبيعي را مشاهده مي كنيم .
هنگام آرامش قلب راحتتر كار مي كند – خون به خوبي جريان مي يابد و بيشترين ميزان اكسيژن در دسترس مغز و بافتها قرار مي گيرد – در اين هنگام به هر كاري دست بزنيد توانايي بيشتري خواهيد داشت .
انجام دادن روش هاي رسيدن به آرامش وقت زيادي نمي خواهد در يكي از تحقيقاتي كه در دانشكده پزشكي ايالات متحده روي 100 نفر از پرسنل يكي از بيمارستانها مشخص گرديد كه جلسات روزانه 10 دقيقه اي كه در آنها از روش هاي مختلف ماساژ – موسيقي هاي آرامش بخش – مديتيشن استفاده مي شود ، اثرات بسيار مشخصي در كاهش ميزان اضطراب – افسردگي – احساس خستگي مزمن و عدم تمركز دارد .
دور شدن ما از طبيعت و مواهب زندگي طبيعي و غرق شدن در سرعت و استرس زندگي ماشيني و مصنوعي ، مشكلات عديده اي در سيستم هاي ذهني ، رواني و بدني ما بوجود مي آورد .
افراد بايد تلاش كنند تا محيط هاي استرس زا را تغيير دهند و يا راه برخورد و مقابله خودشان را با اين فشارها عوض كنند و بهبود بخشند . هنگامي كه تغيير محيط و شرايط آن امكان پذير نيست ، مراقبه و ساير تمرينات آرامش بخش مي تواند كمك موثري در راه سازگاري بهتر با اين فشارها مي باشد .
ليست بيماريهايي كه به نحوي در رابطه با استرس هستند ، هر روزه در حال بيشتر شدن است :
خستگي – اضطراب – بي خوابي – سر دردها – گيجي – جملات هراس – افسردگي – بيماريهاي قلبي – زخم هاي دستگاه گوارش – آسم – فشار خون بالا – ناراحتي و دردهاي عضلاني و بسياري از بيماريهاي ديگر .


( آگاهي خود بخود درمان كننده است )
دائماً خود را در معرض محيط ها و افرادي قرار دهيد كه در حال خود سازي و رشد آگاهي هستند ، رفتارها و علايق مسري اند. آنچه زياد در معرض ديد و ارتباط شما قرار مي گيرد ، بتدريج در شما نيز جاي خواهد گرفت .
مطالعه كتابهاي الهام بخش – گوش دادن به نوارهاي آموزشي تا اثر بر باورها و رفتارهاي شما بگذارند .
زندگي چيزي نيست كه هرگز ايستا باشد . مدام در حال تغيير بوده و از لحظه اي به لحظه ديگر تازه است . اگر زياده از حد به منطق بچسبي هرگز قادر نخواهي بود بخشي از فرآيند زندگي ، بخشي از هستي باشي . زندگي فراتر از منطق است ، جمع اضداد است .

ويدا فلاح
 1/5/82

۱ نظر:

  1. اگر زياده از حد به منطق بچسبي هرگز قادر نخواهي بود بخشي از فرآيند زندگي ، بخشي از هستي باشي . زندگي فراتر از منطق است ، جمع اضداد است .
    مرسی جالب بود

    پاسخحذف