۱۳۸۹ دی ۲۹, چهارشنبه

بحثی کوتاه از کتاب نهادی کردن شخصیت





جامعه ای که در آن حرف اول را مسئولیت ها می زنند، میل به سوی ارائه خدمات، پذیرفتن نقطه نظر های دیگر، سازش و پیشرفت دارد، در حالیکه جامعه که حق در آن حرف اول را می زند، میل به سوی مالکیت، مخالفت و مدافعه دارد... در بنیادی ترین سطح، همه چیز تحت اداره افراد است. بنابراین زمانی که شما بعد اخلاقی را وارد عملکرد های فردی می کنید، به کل محیط کاری تان انسجام و یکپارچگی می بخشید.

باورها

باور مبنایی است که ارزش ها برپایه آن شکل می گیرند. همانطور که خواهید دید، همه ارزش ها جزو باورها و اعتقادات هستند، اما همه باورها لزوما ارزش نیستند. باورهای شما براساس تجارب گذشته و اکنون تان شکل می گیرند، و سپس همین باورها به تجربیات بعدی تان شکل می بخشند.

اهمیت باورها

دو دلیل عمده برای بررسی و شناخت باورها عبارتند از: 1- خود را بهتر بشناسید 2- شرایطی برای تغییر در خود فراهم کنید. باورها و ارزش ها عوامل شناختی هستند که "قیلنرهای ذهنی" نام گرفته اند و شما از طریق آنها، اشیا، مردم و اتفاقات را تجربه و ارزیابی می کنید. این قیلنرها برروی رفتارها و خواسته های شما و همچنین بر روش برخورد شما با دیگران اثر می گذارند.

مکانسیم تغییر

شما باید شروع به شناخت و بازنگری اعتقاداتی کنید که مبنای دیدگاه شما نسبت به خودتان و جهان اطراف تان هستند. اتفاقات، کنترل کننده زندگی شما نیستند، بلکه باور شما درباره معنای این اتفاقات است که زندگی شما را کنترل می کند. شما باورهایی نسبت به خود، دنیای اطراف و موقعیت تان در این دنیا دارید. باورهایی که شما درباره خودتان دارید اغلب مستلزم تائید زیادی از جانب دیگران نیست و ممکن است ماهیتی مثبت یا منفی داشته باشد. برای مثال، "من فردی معقول هستنم" در مقابل "من آدم جذابی نیستم" به ترتیب باورهای مثبت و منفی هستند که شما ممکن است درباره خودتان داشته باشید.
عزت نفس پایین، از نظام باورهای شما سرچشمه می گیرد، و زاییده باورهای منفی شما درباره خودتان است. این باورهای منفی شما را محدود می کنند.
بسیاری از باورها، سوء تعبیری از واقعیت هستند که می توانند موفقیت های بالقوه آتی را برای فرد محدود کنند.

تمرین
یکی از کارهایی که باید انجام دهید تا به یکی از آرزوهای تان برسید، اما آن را به تعویق می اندازید را مشخص کنید. از خود بپرسید، چرا هنوز برای انجام آن اقدامی نکرده اید. سپس از خود بپرسید کدام باورها منجر به اقدام نکردن من می شوند؟ آن باورها چگونه باعث شده اند کارهایی که می خواهم را انجام ندهم؟

مفهوم باور

باور، پذیرش ذهنی درست یا راست بودن یک ایده یا مفهوم است. باور به خودی خود یک ایده یا مفهوم نیست، بلکه عقیده به این است که آن ایده در یک واقعیت الگومند می گنجد.
                                                                                                            ادامه دارد...
خلاصه ای از کتاب نهادی کردن شخصیت
نویسنده : کنت بلانچارد
مترجم : ویدا فلاح
انتشارات رسا


۲ نظر:

  1. كتاب رو تا جايي كه خوندم بسيار جالب به نظرم اومد و لذت بردم به همه پيشنهاد ميكنم كه بخونن و هديه بدن به دوستانشون..اميدوارم كه روزي شاهد كتابي باشم كه توسط استاد نازنينم تاليف شده باشه تا همه از اطلاعات،آگاهي و بينش و دانش ايشان بهرهمند بشن ... تبريك فراوان و به اميد روزهاي پر بارتر و زيباتر براي تو زيباترين ...

    پاسخحذف
  2. در مورد زنبور عسل پشمالو براتون بگم : واقعا عجیبه این زنبور بخاطر داشتن بالهای کوچک وبدن سنگین ازلحاظ قانون ایرودینامیک نباید قادر به پرواز باشه و جالب اینجاست که خود زنبور اینو نمی دونه و به هر حال پرواز میکنه!!!!!!! 

    پاسخحذف