۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

ارتباطات


ما هر روز با گونه های مختلف با یکدیگر در ارتباطیم تا اندیشه ها و احساسات و تمایلات خود را به یکدیگر منتقل کنیم .
میزان علاقه و احترام خود را می دهیم و رنج و اندوه را .شادمانی و خرسندی و شک و دودلی خود را با دیگران در میان میگذاریم.یک ارتباط ساده یا یک مجموعه ارتباطات خواسته یا ناخواسته از پیش تعیین شده یا اتفاقی فعال یا منفعل .به هر حال یکی از ابزارهای کلیدی ارضاء نیازها کسب نتایج و متجلی ساختن آرزوهای ماست.روابط ما مطلوب یا نامطلوب شکل دهنده بخش عمده ای از اوقات روزانه ماست.
ارتیاطات مجموعه ای از مهارت هاست .اما مهمترین آنها درک نقطه نظرهای طرف مقابل و تفهیم نقطه نظرهای خویش است.برای اینکه به درستی دیگران را درک کنید به مهارتهای دیگری نیاز دارید و آن هم دقیق گوش کردن است.تحقیقات نشان میدهد که حدود شصت درصد از سوء تفاهم ها و اختلافات در محیط کار و خانه ناشی از خوب گوش نکردن است.از طرفی زبان هم تنها وسیله ارتباطی نیست و حتی کامل ترین آن هم نیست .چرا که پیامهای انسانی به خصوص آنهایی که از احساسات و هیجانات و عواطف مایه میگیرند چنان پیچیده اند که هیچ کلامی گویای آن نیست .به همین دلیل گاه یک نگاه-لحن صدا-تغییر چهره و حرکات بدن حاوی پیامی است که از نهفته ترین درونیات فرد سرچشمه میگیرد و معنای ارتباط را مشخص می کند.
مهارت در ایجاد رابطه مناسب با دیگران بر توانایی ها و اعتماد به نفس ما می افزاید.استعداد و دست آوردهایمان را مینمایاند و احترام و قدردانی دیگران را جلب می کند .هرچه بهتر با دیگران رابطه برقرار کنیم مسئولیت هایمان را بهتر به مرحله اجرا می گذاریم و در نتیجه و حرفه خود موفق تر بوده و در آمد بیشتری را به خود اختصاص میدهیم. نحوه ارتباط ما در میزان حمایت و کمکی که از سوی دیگران دریافت میکنیم مستقیما تاثیر میگذارد و راهی را میگشاید  تا افکارمان به سهولت مجال تجلی یابند.پذیرفته شوند و در نتیجه تحقق پذیرند.
مردم در حالیکه با هم ارتباط بر قرار میکنند انتظار دریافت پاسخ از یکدیگر را دارند و توجه خود را نسبت به آن چیزی که از طرف مقابل وی میگوید معطوف میکنند . بعبارتی دیگر در چنین دور ارتباطی هر دو شرکت کننده فاعل اند نه مفعول .یعنی فعالند نه منفعل.اما وقتی دو نفر به هنگام صحبت پشتشان را به یکدیگر میکنند هیچ اطلاع دقیقی از اینکه چگونه با یکدیگر صحبت کنند ندارند.بنابراین مجبورند حدس بزنند و اغلب این حدس ها منفی هستند.چنین مردمی فقط یکدیگر را با نقاب میبینند.
بنابراین فکر میکنند که شایستگی شنیده شدن را ندارند و احساس بی ارزشی و ناگواری میکنند. لذا آگاهی از مناسب ترین و موثرترین ارتباطات با خود –دوستان- اعضای خانواده – همکاران از اهمیت بالایی برخوردار است در جهت آنکه افراد بتوانند بیشترین بهره را از زندگی و شغل خود ببرند.
تمرین:
به کلماتی که در کلام خود به کار می برید توجه کنید . آیا احساس واقعی شما با آنچه که به زبان میآید متفاوت است ؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر